För konsumenter

När du som konsument söker städhjälp så kan du göra det på två olika sätt. Alternativ ett är att du söker på den städtjänst du önskar få hjälp med högst upp på förstasidan i sökfältet och sedan beskriver du tjänsten du vill få hjälp med genom att besvara 3-4 kortare frågor angående ditt städuppdrag. Sedan får du upp till 5 offerter från utvalda städföretag som är redo att hjälpa dig.

Alternativ två är att du går längst ned på första sidan och trycker på någon av städtjänst ikonerna där du kan välja mellan hemstädning, kontorsstädning, flyttstädning och lokalstädning m.m. Sedan besvarar du 3-4 kortare frågor angående ditt städuppdrag. 

Det är helt kostnadsfritt att lämna en förfrågan som konsument. Vi på EasyQuote vill bara ge dig möjligheten att kunna välja mellan flera rekommenderade företag i ditt område. Självklart så vill vi att du ska känna dig trygg också när du ska anlita ett företag och det kan du vara med EasyQuote då alla företag är noggrant utvalda och kontrollerade. 

Nej, det är inte bindande att lämna in en förfrågan. Du väljer alltid själv om du vill anlita något av företagen som har offererat dig.

Det kan skilja sig från städuppdrag till städuppdrag. T.ex. om det är en städtjänst där företaget måste planera och räkna på jobbet kan det ta något längre. Hos EasyQuote så är din förfrågan aktiv i 48 timmar och innan tidsramen har vi som mål att du ska få upp till 5 offerter från rekommenderade städföretag. 

När du skickar in en förfrågan är det viktigt att du beskriver tjänsten noggrant och försöker få med alla små detaljer. Detta för att städföretaget ska kunna besvara din förfrågan med en så passande offert som möjligt. 

Vi på EasyQuote samarbetar med Creditsafe och i samband med att ett företag ansluter sig till EasyQuote gör vi en säkerhets analys av företaget. Där vi noggrant fastställer att städföretaget innehar F-skatt, god ekonomi, och ingen skuld hos kronofogden. Detta för att du som konsument ska känna dig trygg när du beställer tjänster av oss. 

Vi på EasyQuote är väldigt måna om att skydda alla våra kunders kontaktuppgifter. Vi följer självklart PUL (personuppgiftslagen), vi kommer aldrig publicera dina kontaktuppgifter öppet och vi aldrig dela dem vidare till tredje part. I Samband med att du som konsument skickar in en förfrågan så kommer dina kontaktuppgifter delas med 5 av våra anslutna företag. För att dem ska kunna kontakta dig vid frågor angående förfrågan. 

Din förfrågan skickas till alla städföretag i ditt område som innehar kunskapen och samtliga certifikat/licenser för att kunna hjälpa dig på ett så bra och smidigt sätt som möjligt. 

Du kan lämna ett omdöme på ett företag på tre olika sätt.

  • Genom ditt projekt
  • Med en recensionslänk
  • Genom en mejlinbjudan

Omdöme genom ett slutför jobb:

Logga in på ditt EasyQuote-konto.

Klicka på projekt och välj det projekt du vill lämna ett omdöme på.

Sedan kommer du få upp de offerter du fått från företag och då trycker du på knappen anlita på det företag som du anlitade.

När du har markerat företaget som anlitat kommer en lämna omdömes-knapp dyka upp. Klicka på knappen och lämna sedan ett omdöme.

Omdöme genom mejlinbjudan:

Vi bjuder automatiskt in kunder att lämna recensioner av proffsen de anlitar genom EasyQuote. Vi skickar även inbjudan till tidigare kunder utanför EasyQuote på proffsens begäran.

I vår mejlinbjudan som ber dig att lämna en recension, klicka på de grå stjärnorna. Då kommer du bli skickad till proffsets recensionssida där du kan lämna ett omdöme och stjärnrankning.

Omdömen med företagets recensionslänk:

Alla proffs har en recensionslänk de kan skicka till kunder. Kopiera och klistra in länken i din internetläsare för att skickas vidare till proffsets recensionssida. Här ett exempel på hur en recensionslänk kan se ut.

 

Vi har ett team redo för att hjälpa er med alla frågor ni kan tänkas ha. Vi arbetar alltid på att svara så fort som möjligt, max 24h. Du kan också nå vårt support team genom att ringa 08 - 525 00 228. Vi har öppet mellan kl:09.00 till kl:18.00 alla dagar i veckan. Besök vårt hjälpcenter för att se svar på de vanligast förekommande frågorna här.

Alla städföretag har en företagsprofil hos oss där alla omdömen från tidigare kunder samlas. Detta för att kunder så smidigt som möjligt ska få en snabb överskådlig blick vad tidigare kunder har för erfarenhet av företaget och dess städtjänster.

Ja. Du kan självklart lägga in fler förfrågningar samtidigt inom olika städtjänster. Alla dina förfrågningar kommer samlas på ditt EasyQuote-konto, där du lätta får en överskådlig blick över dina pågående projekt. 

När ni ska anlita ett städföretag så får ni alltid tillgång till företagens EasyQuote-profiler där ni hittar en företags presentation, recensioner från tidigare kunder som har anlitat företaget, bilder och filmer från tidigare jobb och vilka certifikat och branschtillhörigheter företagen innehar. Med denna information och offerten som ni får kommer ni ha en bra grund att välja vilket företag som kommer passa er och just erat städuppdrag. Ni bör också kolla vilka försäkringar företagen har som t.ex. ansvarsförsäkring eller allriskförsäkring. Genom att läsa företagspresentationen kan ni få en bra insikt i företaget och vilken typ av städjobb de är specialiserade inom. Recensioner är bra för att kunna få en god översikt hur tidigare kunders upplevelser har varit när dem anställt företaget. Bilder och filmer kan vara bra för att ni får en uppfattning av hur slutprodukten ser ut efter ett genomfört arbete. Certifikat och branschtillhörigheter är bra då du kan se vilka utbildningar och kurser företaget har tagit. 

Det är mycket ovanligt här på EasyQuote att våra anslutna städföretag inte besvarar din förfrågan. De vanligaste faktorerna varför företag inte svarar kan vara att din förfrågan inte innehåller tillräckligt med information för att städföretagen ska kunna skicka offert. Det kan också vara så att företagen som ligger i ditt område är fullbokade de datumet du behöver hjälp och kan därför inte hjälpa dig. 

Alla förfrågningar är aktiva i 48 timmar och om du inte har fått svar så har du självklart möjligheten att lägga upp en ny förfrågan. 

Det räcker oftast att du pratar med städföretaget och berättar att du inte är nöjd med jobbet dem utfört. Och försöka komma överens om en lösning som både företaget och du blir nöjda med. Bra om ni dokumenterar allt ni kommer överens om genom att ni skriver ett avtal på vad som ska ändras och förbättras. Om ni inte kommer överens så kan du alltid ta hjälp av en oberoende besiktningsman. Viktigt då att ni väljer besiktningsman själva eller tillsammans med företaget. Om ni kommer överens med företaget att det är ett fel, eller att besiktningsmannen visar det, har företaget oftast rätt till att fixa till felet inom en rimlig tid och självklart utan kostnad för dig. Du ska inte behöva betala företaget för arbetet innan felet är fixat och du är nöjd med jobbet. 

EasyQuote verkar enbart som förmedlare mellan dig som konsument och leverantör. Där med har vi inget ansvar eller några skyldigheter gentemot dig som använder vår tjänst för att lämna en förfrågan. Det är upp till dig och städföretaget som du väljer att anlita att skriva avtal, brister, felaktigheter m.m.

Rut-avdraget är ett skatteavdrag för hushållsrelaterade tjänster som du som konsument av städtjänster har möjlighet att nyttja. Rut-avdraget får max uppgå till 50 000 kr per person om du har fyllt 65 år och 25 000 kr per person om du är under 65 år gammal. Du har möjlighet att reducera upp till 50 procent av arbetskosnaden för städtjänster. När du ska nyttja Rut-avdraget är det viktigt att du upplyser städföretaget om att du ska nyttja RUT. Du behöver inte tänka på pappersarbetet utan det sköter städföretaget med skatteverket, du kommer enbart få en faktura med halva arbetskostnaden. Om du skulle ha ytligare frågor angående Rut-avdraget så kan du gå in på skatteverkets hesmida där du hittar en utförligare förklaring hur hela processen fungerar.

För företag

När du går in på www.easyquote.se så hittar du knappen högst upp till höger på förstasidan Anslut ditt företag. Du trycker på knappen och sedan väljer du vilken huvudkategori du tillhör och sedan vilka tjänster du kan tänka dig att erbjuda. Du kommer även få fylla i hur långt du kan tänka dig att resa just för att du enbart ska få förfrågningar från jobb som du kan tänka dig att resa till. Registreringen tar ungefär 3-5 minuter och när vi har godkänt ditt företag så kan du börja ta emot kundförfrågningar.

Det är helt kostnadsfritt att ansluta sig till EasyQuote och du binder inte upp dig på något abonnemang. 

Priset per offert är 100 kr för alla typer av uppdrag.

Du kan besvara en jobbförfrågan på två olika sätt. Alternativ ett: När det kommer in en kundförfrågan så får du den via mejl på den mejladressen du uppgav när du registrerade dig. För att besvara kundförfrågan så går du in på mejlet och trycker på knappen ”skicka offert”. När du har tryckt på knappen kommer du komma till en sida där du kan se mer information om jobbet och kan skicka en offert till kunden. Alternativ två: du loggar in på din EasyQuote-profil och kommer direkt till alla dina kundförfrågningar och kan då klicka på kundförfrågan och sedan skicka en offert. 

Vi har hela Sverige som marknad. EasyQuote växer varje dag och om det är någon tjänst ni saknar som företagare är ni alltid välkomna att ringa eller mejla till oss. Vi får dagligen in 70-100 förfrågningar inom olika tjänster och vi har som mål att bli bättre för varje dag.

Om du har glömt ditt lösenord så går du in på våran första sida och högst upp till höger hittar du knappen "Logga in" och under lösenord hittar du alternativet "glömt ditt lösenord?". För att byta lösenord skriver du in din mejladress och trycker på knappen "återställ ditt lösenord". När detta är gjort kommer du få ett mejl till den mejladress du uppgav och därifrån kommer du kunna byta ditt lösenord.

Du kan alltid ringa oss på nummer 08-525 00 228 eller skicka ett mejl till info@easyquote.se.